Uczestnikami projektu są pracownicy i pracownice MMŚP
Przez pracownika lub pracownicę przedsiębiorcy rozumie się pracownika zgodnie z definicją art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 462), który zatrudniony jest w przedsiębiorstwie od co najmniej 3 miesięcy przed datą uruchomienia naboru do projektu.
Ogółem w projekcie wsparciem objętych zostanie 675 osób (z czego min. 305 Kobiet, 370 Mężczyzn).
Rekrutacja jest realizowana w rundach, zgodnie z regulaminem i harmonogramem rekrutacji. W ramach projektu nie dopuszcza się realizacji rekrutacji w trybie ciągłym.
Informacja o pierwszym naborze wraz z Regulaminem rekrutacji pojawi się na stronie Operatora co najmniej 30 dni przed ogłoszeniem pierwszej rundy naboru.
Na stronie internetowej w sekcji Harmonogram naborów będą publikowane:
- harmonogram naborów do projektu przygotowany w rundach – najpóźniej na 30 dni przed planowanym otwarciem pierwszej rundy naboru
- informacje o zmianie terminu rozpoczęcia danej rundy naboru, wraz ze wskazaniem nowego terminu z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem w stosunku do pierwotnej daty rozpoczęcia danej rundy naboru
- informacje o dacie zamknięcia danej rundy naboru, niezwłocznie po uzyskaniu informacji o osiągnięciu planowanej liczby zgłoszeń
Proces rekrutacji składa się z następujących etapów:
Kwestionariusz autodiagnozy dostępny jest na stronie PARP System wczesnego ostrzegania – Logowanie (parp.gov.pl)
Zgłoszenia należy dokonać poprzez platformę e-Wnioski.Certes.pl
Operator zweryfikuje kwalifikowalność na podstawie kompletnej dokumentacji złożonej wyłącznie w trakcie trwania rundy naboru.
Operator zweryfikuje czy Przedsiębiorca i jego Pracownicy biorą udział wyłącznie w jednym projekcie w ramach konkursu „Wsparcie firm okresowych trudnościach”.
W sytuacji, gdy Przedsiębiorca lub delegowany Pracownik weźmie udział w więcej niż jednym projekcie realizowanym w ramach konkursu, koszty jego wsparcia będą niekwalifikowane.
Przedsiębiorca biorący udział w projekcie nie może być jednocześnie Dostawcą usług rozwojowych dla innych Przedsiębiorców biorących udział w projekcie.
- zarejestrować się w BUR na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl, jeśli nie posiada aktywnego konta w BUR,
- dostarczyć nam dokumenty niezbędne do weryfikacji kwalifikowalności grupy docelowej, tj. czy przedsiębiorca jest mikro (bez osób samozatrudnionych), małym lub średnim przedsiębiorcą oraz czy osoby przewidziane do objęcia wsparciem to pracownicy zdefiniowani w art. 3 ust. 3 ustawy o PARP.
W każdej rundzie opracowana zostanie lista rankingowa przedsiębiorstw zakwalifikowanych do projektu i lista rezerwowa.
Do projektu zostaną zakwalifikowani przedsiębiorcy, którzy złożyli kompletną dokumentację, spełnili kryteria dostępu i uzyskali najwyższą liczbę punktów strategicznych.
Dodatkowe
Operator w pierwszej kolejności udzieli wsparcia osobom samozatrudnionym.
Na potwierdzenie ww. Przedsiębiorca zostanie poproszony o przedstawienie ZUS DRA poświadczający brak zatrudniania pracowników.
W przypadku zgłoszenia do projektu osób z niepełnosprawnościami Przedsiębiorca będzie zobowiązany dostarczyć orzeczeniem o niepełnosprawności lub inny dokument poświadczający stan zdrowia wydanym przez lekarza.
Harmonogram naborów
Runda I – 9 lipiec 2024 r. -zakończony – wyniki
Runda II – 15 październik 2024 r. godz. 10.00
PIERWSZEŃSTWO UDZIAŁU W NABORZE MAJĄ SAMOZATRUDNIENI NIE ZATRUDNIAJĄCY PRACOWNIKÓW.
Nabór jest ograniczony jest czasowo lub do wyczerpania ilości miejsc przewidzianych w naborze tj. 50 firm, przy czym pierwszeństwo mają przedsiębiorcy nie zatrudniający pracowników. Limit miejsc przewidzianych dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników wynosi 80%.
Runda III – styczeń 2025 r.
Runda IV – kwiecień 2025 r.
Runda V – lipiec 2025 r.
Runda VI – październik 2025 r.
Runda VII – styczeń 2026 r.
Runda VIII – kwiecień 2026 r.
Wzory dokumentów
Dokumenty obowiązujące w danym naborze są możliwe do pobrania na platformie
Dodatkowe załączniki niezbędne do złożenia w Systemie informatycznym na etapie rekrutacji do Projektu (dokumenty własne Przedsiębiorcy/Przedsiębiorczyni):
1. Autodiagnoza
2. Umowa spółki cywilnej lub jawnej a w przypadku spółki akcyjnej lub spółki europejskiej, umowa spółki lub uchwała wspólników, lub inny dokument wskazujący skład akcjonariatu lub wspólników podmiotu, w sytuacji, gdy dane te nie są ujawnione w KRS;
3. Sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich zamkniętych lat obrotowych 2021-2022- 2023 (a w przypadku Przedsiębiorców/ Przedsiębiorczyń w okresowych trudnościach działających krócej, za okres ostatnich zamkniętych lat obrotowych), sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości – jeśli Przedsiębiorca ma obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości – również dla przedsiębiorstw powiązanych i partnerskich
lub
zestawienia księgi przychodów i rozchodów/ewidencji przychodów (podmioty rozliczające się ryczałtowo)/decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego lub potwierdzenie przelewu podatkowego (podmioty rozliczające się na podstawie karty podatkowej) za okres ostatnich 3 zamkniętych lat obrotowych (w przypadku firm działających krócej, za okres ostatnich zamkniętych lat obrotowych) – jeśli dotyczy; również dla przedsiębiorstw powiązanych i partnerskich
4. Tabela dotycząca sytuacji finansowej oraz zatrudnienia opracowana zgodnie ze wzorem – jeśli Przedsiębiorca/Przedsiębiorczyni w okresowych trudnościach nie ma obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości;
5. Oświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego (zaświadczenie będzie wymagane na etapie podpisania umowy wsparcia);
6. Oświadczenia o niezaleganiu z należnościami wobec Skarbu Państwa (zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego będą wymagane na etapie podpisania umowy wsparcia);
7. Aktualny dokument rejestrowy (KRS, wpis do CEiDG);
Weryfikacja kwalifikowalności
Przedstawiciel Operatora dokona weryfikacji kompletności oraz merytorycznej oceny złożonej dokumentacji rekrutacyjnej, w tym weryfikacji:
- podmiotu i jego statusu (m.in. na podstawie wpisu do KRS/CEIDG oraz powiązań osobowo-kapitałowych)
- formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis lub oświadczeń o braku otrzymania pomocy de minimis w okresie ostatnich 3 lat (weryfikowane w oparciu o SHRIMP)
- sprawdzenie podmiotu oraz podmiotów i osób powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo pod kątem potencjalnego wykluczenia na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego
- ZUS DRA za ostatni miesiąc celem weryfikacji zatrudnienia pracowników
UWAGA: W ramach konkursu Operator może udzielać przedsiębiorcy wyłącznie pomocy de minimis.
Podpisanie umowy
- Zakwalifikowanie przedsiębiorcy do udziału w projekcie nie jest jednoznaczne z podpisaniem umowy wsparcia.
Na etapie podpisania umowy Przedsiębiorca jest zobowiązany dostarczyć:
- Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;
- Zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS;
- Zaświadczenia o niezaleganiu z Urzędu Skarbowego;
Każde z powyższych zaświadczeń jest ważne 30 dni od dnia wystawienia.