Harmonogram naborów
Runda I – 9 lipiec 2024 r. -zakończony – wyniki
Runda II – 15 październik 2024 r. godz. 10.00
Runda III – styczeń 2025 r.
Runda IV – kwiecień 2025 r.
Runda V – lipiec 2025 r.
Runda VI – październik 2025 r.
Runda VII – styczeń 2026 r.
Runda VIII – kwiecień 2026 r.
Rekrutacja
- Sprawdź:
- jakim przedsiębiorstwem jesteś i prowadź działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do CEIDG lub KRS.;
- czy spełniasz warunek uzyskania pomocy de minimis.
- Wypełnij autodiagnozę na stronie PARP.
- Zarejestruj się na platformie.
- W trakcie trwania rundy naboru prześlij komplet wymaganych dokumentów rekrutacyjnych.
Zakwalifikowanie do projektu
- Na etapie podpisywania umowy należy dostarczyć zaświadczenie o niekaralności.
- Operator nadaje ID wsparcia
- Podpisanie umowy wsparcia.
Realizacja wsparcia
1) Po zatwierdzeniu przez Operatora autodiagnozy (do udziału w projekcie kwalifikuje wynik autodiagnozy na poziomie średniego zagrożenia i średnio niskiego zagrożenia) oraz nadaniu przedsiębiorcy ID wsparcia, zostanie podpisana pomiędzy przedsiębiorcą i Operatorem umowa o refundację.
2) Główne elementy analizy kondycji przedsiębiorstwa dotyczą wyników finansowych w zakresie sprzedaży towarów lub usług oraz istotnych zmian kadrowych mających wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą.
W narzędziu pod uwagę brane są:
a) wskaźniki finansowe wyliczane na podstawie takich danych jak:
- aktywa, zobowiązania i rezerwy do zobowiązania,
- zobowiązania krótkoterminowe,
- przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów,
- amortyzacja,
- zysk (strata) na działalności operacyjnej,
- zysk (strata) netto;
b) wskaźniki pozafinansowe, badające zdolności przedsiębiorstwa w zakresie:
- zarządzania zasobami ludzkimi,
- zarządzania operacyjnego,
- efektywności działań logistycznych,
- zdolności do pozyskiwania rentownych klientów oraz utrzymywania pozyskanych już wcześniej klientów,
- zaangażowania przedsiębiorstwa w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników (wskaźnik rotacji kadry kierowniczej, rotacji zatrudnienia, przeterminowanych faktur, terminowości dostaw, retencji klientów oraz w dwóch okresach porównawczych: wskaźnik kosztów szkoleń, rentowności operacyjnej pracowników, rentowności operacyjnej klienta, średniej wartości dostaw). Odpowiednie wskaźniki uruchamiane są w zależności od sytuacji danego przedsiębiorstwa. Wynik autodiagnozy na poziomie średniego zagrożenia i średnio niskiego zagrożenia kwalifikuje do udziału w projekcie.
3) Odbiorca wsparcia do udziału w usługach rozwojowych może delegować wyłącznie pracownika w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. z 2023 r. poz. 462)
4) Na etapie opracowania Diagnozy, Odbiorca wsparcia zobowiązany jest do ścisłej współpracy z konsultantem/doradcą oraz udostępnienia dokumentów firmy niezbędnych do przygotowania Diagnozy/potwierdzenia danych w autodiagnozie, w tym dokumentów finansowych.
5) Przedsiębiorca, jeśli nie posiada aktywnego konta w BUR, będzie zobowiązany zarejestrować się w BUR na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl.
6) Po opracowaniu Diagnozy, Odbiorca wsparcia wybiera z BUR usługi rozwojowe, które odpowiadają tematyce usług rozwojowych wskazanych w Diagnozie, jako możliwe do sfinansowania w ramach projektu.
7) Odbiorca wsparcia lub wydelegowani pracownicy będą mogli wybierać tylko spośród tych usług, które w BUR zostały oznaczone z możliwością dofinansowania.
8) Wybierane z BUR usługi szkoleniowe muszą dotyczyć rozwoju lub uzyskania nowych kwalifikacji zarejestrowanych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji 5 lub kwalifikacji innych niż zarejestrowane w ZRK, bądź rozwoju lub nabycia nowych kompetencji związanych z zakresem prowadzonej działalności lub planowanego jej rozszerzenia.
9) Przedsiębiorca zobowiązany jest zapisywać się na usługi w BUR przy pomocy nadanego ID wsparcia, zgodnie z aktualnym regulaminem BUR.
10) Podmiot świadczący usługi w BUR wystawi fakturę/rachunek na przedsiębiorcę, którą przedsiębiorca w całości opłaci z własnych środków;
11) Po realizacji usługi rozwojowej, przedsiębiorca i jego pracownicy dokonają oceny usługi w systemie BUR (wypełnią ankietę) zarówno z poziomu uczestnika, jak i podmiotu (przedsiębiorcy);
12) Przedsiębiorca złoży Operatorowi dokumenty niezbędne do rozliczenia wsparcia.
Będą to dokumenty:
a) potwierdzające poniesienie kosztu (np. faktura),
b) potwierdzające dokonanie płatności za usługę (potwierdzenie przelewu),
c) potwierdzające ukończenie usługi rozwojowej (jeśli ukończenie usługi jest regulowane przepisami prawa, to dokument potwierdzający jej ukończenie powinien być wydany zgodnie z tymi przepisami), w tym zaświadczenie o ukończeniu udziału w usłudze oraz lista obecności lub logowania. Zgodnie z wymogami Regulaminu BUR – dostawca usług wydaje przedsiębiorcy zaświadczenie o zakończeniu udziału w usłudze zawierające co najmniej:
- tytuł usługi rozwojowej,
- identyfikatory związane z usługą nadane w systemie teleinformatycznym (ID usługi i ID wsparcia),
- dane usługobiorcy,
- datę świadczenia usługi rozwojowej,
- liczbę godzin usługi rozwojowej,
- informację na temat efektów uczenia się, do których uzyskania usługobiorca przygotowywał się w procesie uczenia się, lub innych osiągniętych efektów tych usług;
13) W przypadku, gdy koszt usługi rozwojowej przekroczy kwotę wsparcia wynikającą z określonych maksymalnych stawek na osobogodzinę lub z treści umowy o udzielenie wsparcia, przedsiębiorca pokryje z własnych środków różnicę pomiędzy kwotą usługi rozwojowej a przysługującą mu kwotą refundacji różnicę pomiędzy kwotą usługi rozwojowej a przysługującą mu kwotą refundacji.
Zasady udziału i zakończenia udziału w szkoleniach/doradztwie
Założony w projekcie koszt usług szkoleniowo-doradczych na osobę wynosi 15.500,00 zł
Pracownik może skorzystać z kilku form wsparcia w ramach określonego limitu. Tematyka szkoleń lub doradztwa powinna wynikać z przeprowadzonej diagnozy.
Liczba osób z przedsiębiorstwa delegowanych do projektu:
osoby samozatrudnione – 1 osoba
mikro i małe przedsiębiorstwo – max. 4 osoby
średnie przedsiębiorstwo – max. 8 osób
Aby otrzymać refundację w ramach projektu
„POSTAW SWÓJ BIZNES NA NOGI” usługi rozwojowe w BUR powinny spełniać
co najmniej następujące warunki:
- Usługi rozwojowe realizowane przez BUR powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz aktualnym Regulaminem BUR.
- Liczebność grupy szkoleniowej określonej w karcie usługi nie może być większa niż 16 osób.
- Liczebność grupy doradczej określonej w karcie usługi nie może być większa niż 4 osoby.
- W przypadku realizacji usługi doradczej niezgodnie z powyższym opisem, w tym przekroczenia maksymalnej liczebności grupy doradczej, wydatki dotyczące tego doradztwa nie będą kwalifikowalne, zaś udział uczestników tego doradztwa nie może stanowić podstawy do wyliczenia wskaźników osiągniętych w ramach realizacji projektu, wynikających z wniosku o dofinasowanie. Coaching i mentoring powinny być realizowane jako usługi indywidualne.
- Po zakończeniu udziału w usłudze rozwojowej (szkoleniu lub doradztwie), uczestnik otrzyma odpowiednie zaświadczenie/certyfikat o jej ukończeniu oraz dokona oceny usługi w BUR.
- W ramach „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z usług rozwojowych realizowanych zarówno w formie stacjonarnej jak i w formie zdalnej. Przedsiębiorcy nie będą mogli skorzystać z usług świadczonych w formie e-learningu.
- Fakt uczestnictwa w każdym dniu usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez organizatora szkolenia/doradztwa liście. W przypadku usług rozwojowych w formie zdalnej, potwierdzeniem uczestnictwa będą m.in. raporty z logowania oraz dokumentacja wytworzona na zakończenie realizacji usługi (doradztwo).
Po zakończeniu udziału w usłudze rozwojowej (szkoleniu lub doradztwie), uczestnik otrzyma odpowiednie zaświadczenie/certyfikat o jej ukończeniu oraz dokona oceny usługi w BUR
1) Warunkiem otrzymania refundacji jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć usługi rozwojowej oraz zaliczenie zajęć, np. w formie testu wiedzy, testu kompetencyjnego, zadań praktycznych do wykonania lub innych form zaliczenia zajęć, przy czym należy pamiętać o zachowaniu rozdzielności funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji.
2) Wydatki związane z udziałem w usłudze rozwojowej osoby, która nie spełnia warunku określonego w pkt 6., nie będą kwalifikowalne, zaś udział takiej osoby nie może stanowić podstawy do wyliczenia wskaźników osiągniętych w ramach realizacji projektu, wynikających z wniosku o dofinasowanie.
3) W ramach „Wsparcie firm w okresowych trudnościach” przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z usług rozwojowych realizowanych zarówno w formie stacjonarnej jak i w formie zdalnej. Przedsiębiorcy nie będą mogli skorzystać z usług świadczonych w formie e-learningu.
4) Kwalifikacje i doświadczenie trenera/doradcy wskazanego w karcie do prowadzenia usługi powinny być adekwatne do tematyki prowadzonych zajęć i powinno być szczegółowo opisane w karcie usługi.
5) Fakt uczestnictwa w każdym dniu usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez organizatora szkolenia/doradztwa liście. W przypadku usług rozwojowych w formie zdalnej, potwierdzeniem uczestnictwa będą m.in. raporty z logowania oraz dokumentacja wytworzona na zakończenie realizacji usługi (doradztwo).
Wkład własny
Przedsiębiorcy nie wnoszą wkładu własnego w projekcie.
Szkolenia i doradztwo są refundowane w 100%.
Limity wynoszą:
- Diagnoza – średnio 3.000 zł (12 h x 250 zł) /brutto/przedsiębiorstwo (pokrycie kosztów opracowania Diagnozy w ramach projektu)
- Usługi rozwojowe – limit 15.500 zł/osobę (refundacja kosztów usług rozwojowych: szkolenia lub doradztwo)